De ingehouden camouflagemodus
Understated luxury is slechts voor één procent van de wereld weggelegd, namelijk voor wie tonnen geld kan uitgeven om er anoniem chic uit te zien.
Als ik de loterij zou winnen, zou ik mezelf niet kunnen weerhouden van allerlei belachelijke aankopen een knalrode ,herkenbare handtas van Louis Vuitton met een bijpassende Corvette, met een iconisch jasje met het ‘dubbele G’-logo van Gucci. Maar, ik ben maar een eenvoudige mode-journaliste.
Basics met haute-couture prijzen
Eerst en vooral hebben ze een bizar onopvallende manier van aankleden overgenomen:
Voorbij zijn de opzichtige decoratieve details, de sportieve vrijetijdskleding en exorbitant geprijsde sneakers van afgelopen seizoenen.
Bijvoorbeeld een ‘somber gewatteerd jasje’ is een eigenlijk een prijzige marine-jack van Brunello Cucinelli gemaakt met een luxe toets van kasjmier. Of een witgouden Rolex die lijkt op gewoon oud blik.
Simpel gezegd, dit zijn kleding voor degenen die begrijpen dat terwijl geld praat, rijkdom fluistert. Das de 1 procent die Hermès bezit (de luxewinkelier die het meest synoniem staat voor ingetogen extravagantie).
Een ingetogen elegantie
Het is moeilijk uit te leggen in woorden, maar Understated luxury is iets wat heel mooi is, zelfs luxueus, maar wel ingetogen. Daardoor zal het niet echt zoveel aandacht trekken. Maar, als je tot een select clubje behoort, zal je het wel onderscheiden.
Twee goede voorbeelden die ik kan bedenken zijn huizen en auto’s.
Met huizen is het beste voorbeeld dat ik kan bedenken het huis in koloniale stijl in New England. Ze staan er in verschillende maten, maar ze trekken ze niet teveel aandacht weg van de andere huizen in de gemeenschap. Vergelijk dat met een Mansion, een mengelmoes van verschillende ontwerpelementen die niet samengaan, gemaakt om zoveel voorzieningen in een enkel huis te proppen en gebouwd omwille van “hoe groot kun je gaan”, zijn koloniale en traditioneel stijlelementen, de nieuwe ingetogen luxe.Wat “elegant” en “ingetogen” is, is natuurlijk subjectief, maar over het algemeen zijn dit items die mooi zijn en goed samengaan met hun omgeving.
Auto’s weerspiegelen onmiddellijk de ziel van de eigenaar : wie rijkdom wil tonen, kan zeker uitpakken met een Ferrari, Lamborgini of zelfs een Rolls-Royce.
Maar hetzelfde prijskaartje heeft ook de nieuwe Bentley, een wagen die nauwelijks opvalt, maar toch de power van ‘les riches’ belichaamt.