Als stijl geen zekerheid meer biedt na een faillissement

Miss Etam

In de modewereld zijn trends vluchtig, maar een faillissement is dat zelden. Waar collecties seizoensgebonden komen en gaan, heeft een faillissement blijvende gevolgen. Voor merken, voor leveranciers, voor werknemers, en ook voor klanten. Mode is meer dan kleding. Het is identiteit, zelfexpressie en maatschappelijke cultuur. Wanneer een modenaam verdwijnt door financieel onvermogen, verdwijnt er ook iets uit het collectieve geheugen van een generatie.

Neem het voorbeeld van Promiss, het stijlvolle zustermerk van Miss Etam, dat in 2020 in stilte uit het straatbeeld verdween. Het label stond voor een tijdloos soort elegantie, gericht op vrouwen die iets klassiekers zochten dan fast fashion. Toch kon het de digitale storm en veranderende winkelgewoonten niet aan. Het faillissement werd amper opgemerkt in de media, maar had een grote impact op trouwe klanten, winkelmedewerkers en fabrikanten.

Een merk dat verdwijnt, betekent niet alleen een lege winkelstraat, maar ook een stijl die geen thuis meer vindt. Mode is een gevoelszaak. We kopen niet alleen broeken of jurken, we kopen hoe we willen zijn. Faillissementen in de modewereld zijn daardoor vaak intiemer dan ze op papier lijken. Het raakt mensen in hun zelfbeeld en dagelijkse keuzes.

Typify Failliet laat zien hoe deze emotionele waarde van mode vaak onderschat wordt in de zakelijke afhandeling van een faillissement. Het gaat dan over schulden, winkelpanden en restpartijen, maar zelden over imago, loyaliteit of persoonlijke stijl. Toch vormen die juist de kern van veel modemerken.

En dan is er nog de kwestie van duurzaamheid. Wanneer een merk failliet gaat, blijven leveranciers vaak zitten met onverkochte voorraden. Duurzame stoffen die met zorg zijn geproduceerd, verdwijnen richting outlet of vernietiging. Faillissementen staan zelden stil bij de ecologische impact van plotselinge afbouw. Typify Faillissement onderzoekt hoe de mode-industrie veerkrachtiger kan worden — niet alleen financieel, maar ook ecologisch en emotioneel.

Voor modebewuste consumenten betekent dit dat stijlkeuzes soms plots onderbroken worden. Wat doe je als jouw favoriete merk ophoudt te bestaan? Vind je een alternatief, of zoek je verder naar een tijdlozer idee van stijl? En wat leert het ons over de kwetsbaarheid van trends?

Wie zich interesseert voor hoe stijl en economische realiteit met elkaar verweven zijn, leest verder op Typify.blog. Daar vind je meer over de sociale betekenis van mode, de impact van faillissementen en de manier waarop kleding ons vormt en gevormd wordt door de tijd waarin we leven.